سرخط خبرها

خط ۲ قطار شهری مشهد ۱۸ ماه دیگر به ایستگاه سلامت می‌رسد (۱۸ شهریور ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۸۳۲۱۷
  • ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
  • ۹
خط ۲ قطار شهری مشهد ۱۸ ماه دیگر به ایستگاه سلامت می‌رسد (۱۸ شهریور ۱۴۰۲)
۱۸ ماه دیگر آخرین ایستگاه خط ۲ قطارشهری به اهالی محله طالقانی و مراجعان بیمارستان‌های اکبر و ولایت سرویس می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز شهرک طالقانی یکی از محلات قدیمی رضاشهر است که طی چند سال اخیر با ایجاد دسترسی‌های جدید از جمله مسیر بولوار‌هایی نظیر شهید کاوه، نماز و شهید ناصری از بن‌بست خارج شده است. با اینکه وضعیت این محله طی چند سال اخیر تغییرات مثبت زیادی داشته است، اما ساکنان این محله هنوز با مشکلات عدیده‌ای دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. قرار ما با اهالی و معتمدان این محله، انتهای خیابان بهارستان است. شهروندان یک‌به‌یک از راه می‌رسند. در لابه‌لای گفتگو‌های غیررسمی شهروندان متوجه می‌شوم اغلب مشکلات شهروندان در این محله مرتبط با شهرداری است، مهم‌ترین آن‌ها ادامه ایستگاه خط ۲ قطارشهری مشهد تا ایستگاه سلامت، معضل زمین‌های رها‌شده و پروژه‌های نیمه‌تمام در این شهرک است.

لزوم بهره‌برداری از ایستگاه سلامت

رئیس شورای اجتماعی شهرک طالقانی مهم‌ترین درخواست مردم در این قسمت از شهر را ادامه خط ۲ مترو تا ایستگاه سلامت بیان می‌کند و می‌گوید: به سرانجام نرسیدن بهره‌برداری از ایستگاه سلامت (خط۲) قطار‌شهری زمان زیادی را برای پیاده رفتن و رسیدن شهروندان به ایستگاه شهید کاوه اتلاف می‌کند. ایستگاه شهید کاوه از محله دور و جمعیت محله نیز رو به افزایش است و بهره‌برداری از این ایستگاه یک امر ضروری برای رفت‌و‌آمد اهالی محله است.

مهدی جوادی ادامه می‌دهد: در گذشته جمعیت محله زیاد نبود و شاید احداث قطار شهری به صرفه نبود، اما الان هم به جمعیت محله افزوده شده و هم اینکه دو بیمارستان اکبر و ولایت در این محدوده احداث شده است، برای سهولت تردد شهروندان، بهره‌برداری از ایستگاه سلامت خط ۲ قطارشهری ضروری است. مراجعان این دو بیمارستان زیاد هستند و در صورت رفت‌و‌آمد مراجعان با خودرو شخصی تا چند وقت دیگر، این محله نیز درگیر ترافیک می‌شود.

نزدیک بیمارستان ولایت می‌رویم و در همان حین می‌بینیم که یک خانم میان‌سال در حال پیاده شدن از تاکسی و در حال چانه زدن سر کرایه برای مسافت میدان شهید کاوه تا بیمارستان ولایت است. بعد از پرداخت پول به سمتش می‌رویم. این شهروند بیان می‌کند: من از ایستگاه پارک کوهسنگی سوار مترو شده‌ام تا به بیمارستان ولایت بیایم، به علت دسترسی نداشتن به خط مترو مجبور شدم ایستگاه شهید کاوه پیاده شوم. چون پا درد هستم برای طی کردن این مسافت پانصد‌متری، سوار یک خودرو شخصی شدم که تا بیمارستان مرا بیاورد و حالا ۱۰‌هزار تومان برای همین مسافت کم از من درخواست می‌کند. او ادامه می‌دهد: اگر ایستگاه سلامت قطار‌شهری احداث شده بود، متحمل این هزینه نمی‌شدم و سریع‌تر به مقصد می‌رسیدم.

پروژه‌های نیمه‌تمام

شهروندان و معتمدان این محله در ادامه این بازدید میدانی ما را به سمت زمینی می‌برند که متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. زمینی رها‌شده در انتهای بولوار شهید کاوه که از طرف دیگر به بولوار نماز دسترسی دارد.
حسنی، یکی از شهروندان حاضر در جمع با بیان اینکه این زمین در شهرک طالقانی در مجاورت منازل مسکونی سال‌هاست که به همین شکل رها شده است، می‌گوید: تکلیف اغلب زمین‌های رها‌شده محله مشخص شده است، اما این یکی هنوز تعیین‌تکلیف نشده و چهره نازیبایی را برای محله ایجاد کرده است.

او به زمین رها‌شده دیگری کنار همین زمین اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: زمین خاکی در یک طرف خیابان بهارستان که گویا متعلق به آستان قدس بوده نیز سال‌هاست رها شده است. گویا کاربری آن فضای سبز است. بخشی از آن چند وقت پیش برای پروژه فضای سبز از سوی شهرداری تملک شد و در حال اجرای پروژه هستند. از شهرداری و آستان قدس تقاضا داریم که برای مابقی زمین به توافق برسند تا پروژه فضای سبز انتهای خیابان بهارستان را پوشش دهند و این زمین از حالت خاکی چندین ساله خارج شود.

پیاده‌رو‌های نامناسب

جوادی، فعال اجتماعی محله، ادامه می‌دهد: پیاده‌رو‌های خیابان‌های بهارستان، آلاله و ارغوان وضعیت نامناسبی از جمله پستی و بلندی زیاد و ناهمواری دارد و سالمندان نمی‌توانند از این پیاده‌رو‌ها استفاده کنند. ساکنان خواستار پیاده‌روسازی در این معابر هستند. اصلاح وضعیت جداول در خیابان‌های بهارستان زوج در یک طرف کوچه‌ها انجام و مابقی جداول به حال خود رها شده است.
او بیان می‌کند: وضعیت نامناسب جداول در موقع بارندگی باعث سرازیری باران به سمت خیابان و فرسودگی آسفالت به مرور زمان می‌شود.

یکی از ساکنان خیابان آلاله ۸ در این محله نیز می‌گوید: پارک خطی در خیابان آلاله ۸ نصفه‌نیمه اجرایی و مابقی زمین پروژه به صورت خاکی رها شده است و وضعیت خوبی ندارد. اهالی خواستار انجام پروژه فضای سبز آن هستند تا از این وضعیت خاکی خارج شود.

اصلاح هندسی ورودی یک خیابان

به سمت دیگری از محله در انتهای بولوار شهید فکوری می‌رویم. رضایی یکی از ساکنان محله پوشش بوستان یاس را به ما نشان می‌دهد و توضیح می‌دهد: پوشش گیاهی این بوستان در فکوری‌۸۵ در ضلع جنوبی و جنوب غربی آن برای پارک مناسب نیست. به دلیل بلندی و نامناسب بودن این پوشش گیاهی، شب‌ها در پشت این پوشش‌های گیاهی فضای بزهکاری و خلاف ایجاد می‌شود و اهالی نمی‌توانند از فضای پارک استفاده کنند.

این شهروند بیان می‌کند: شهرداری باید پوشش گیاهی بوستان را اصلاح یا حداقل شاخه‌های بلند را هرس کند. در همین حین، یکی از شهروندان اصرار می‌کند که کمی جلوتر برویم تا در مورد یک مشکل ترافیکی در همین محله توضیح دهد. او ما را به خیابان فکوری‌۷۹ می‌برد و می‌گوید: در این کوچه خودرو‌ها به صورت خلاف وارد میدان شهید جوان می‌شوند و این موضوع به یک عادت برای برخی از اهالی تبدیل شده است. این کار باعث تصادف در ابتدای همان خیابان یا در نزدیکی میدان می‌شود. کاش شهرداری برای این کوچه فکری کند. مثلا اصلاح هندسی صورت بگیرد.

پروژه ایستگاه سلامت در حال بتن‌ریزی است

اما برای اطلاع از آخرین وضعیت ایستگاه سلامت خط ۲ قطار‌شهری مشهد، موضوع را با مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد در میان می‌گذاریم. کیانوش کیامرز با بیان اینکه طبق طرح جامع مشهد، آخرین ایستگاه خط ۲، ایستگاه شهید کاوه است، توضیح می‎‌دهد:. با این حال از دولت مجوز گرفتیم تا ایستگاه شهرک سلامت، برای دسترسی راحت شهروندان ایجاد شود. او اظهار می‌کند: فاصله ایستگاه سلامت با ایستگاه شهید کاوه حدود ۳۵۰‌متر است، ولی راه‌اندازی این ایستگاه جزو اولویت‌های اجرا قرار ندارد، اما در اولویت سال‌های بعد قرار دارد. او می‌افزاید: این پروژه در حال ساخت‌وساز و بتن‌ریزی است و تا یک تا یک سال‌و‌نیم دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

پاسخ شهرداری منطقه ۹ به معضلات محله

شهردار منطقه‌۹ مشهد هم درباره زمین متعلق به آستان قدس رضوی در خیابان بهارستان و سرنوشت آن می‌گوید: مالکیت این زمین با آستان قدس رضوی است، در حال رایزنی برای مالکیت آن هستیم. البته این زمین دارای کاربری طرح فضای سبز است. سعید حسینقلی زاده‌مقدم در مورد پوشش درختچه‌های بوستان یاس بیان می‌کند: در فصل بهار سال جاری قسمت‌های زیرین گونه‌های مذکور هرس شده و به محض مناسب شدن شرایط دمایی در ابتدای پاییز امسال هرس و سبک‌سازی پوشش‌های گیاهی انجام خواهد شد.
شهردار منطقه‌۹ مشهد درباره وضعیت پارک خطی خیابان آلاله ۸ می‌گوید: مکان مورد نظر در پروژه‌های پیشنهادی سال۱۴۰۳ ارائه و درصورت تأیید و تخصیص اعتبار اجرا می‌شود.

حسینقلی‌زاده مقدم درباره پیاده‌سازی و اصلاح جداول محله توضیح می‌دهد: طرح و اعتباری برای اجرای پیاده‌روسازی محل‌های مورد درخواست شهروندان نداریم، ولی پیش‌بینی برای طرح و اجرای پیاده‌رو‌ها در سال آینده لحاظ شده است. برای اجرا و اصلاح جداول در کوچه‌های بهارستان (سمت زوج) اعتباری تخصیص داده نشده، اما موضوع در دست بررسی است.
شهردار منطقه‌۹ مشهد درباره مشکلات ترافیکی ابتدای خیابان شهید فکوری ۷۹ می‌گوید: در طرح تفصیلی جدید، خیابان فکوری۷۹ مسدود می‌شود. جهت تردد خلاف خودرو‌ها به راهور اطلاع داده شده تا اعمال قانون صورت گیرد.

برنامه‌ریزی برای زمین رها‌شده

علی رحیمی، مدیر منابع فیزیکی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم درباره زمین متعلق به دانشگاه در انتهای خیابان بهارستان توضیح می‌دهد: این قطعه زمین لچکی‌مانند جزئی از برنامه‌های عمرانی شهرک سلامت بود و قرار بود به اداره‌کل انتقال خون استان واگذار شود، اما به دلیل ایجاد بولوار شهید کاوه در سنوات گذشته این طرح عملیاتی نشد. برای کاربری آن در حال برنامه‌ریزی با مشاور طرح و اداره‌کل راه و شهرسازی هستیم. امیدواریم تغییر کاربری صورت بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0
2
با سلام و خسته نباشید خدمت شهردار محترم مشهدما اهالی محله چمران بولوار بهمن از شما خواهشمندیم به زمين های آخر این محله رسيدگی کنید چون یک معضل بزرگ برای اهالی این محله هستش واین منطقه رونا ایمن کرده علی الخصوص برای کودکان ونوجوانان ممنون میشیم پيگيري های لازم رو داشته باشید
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
شماازسرکار بایدباواحدبیای شهدا،شهداچقدر معطل بشی تاخطش بیاد،چقدر زمان ببره ک پربشه،تازه صندلی خالی هم گیرت نمیادخسته وکوفته،تابرسی شهرک مهرگان دوساعت توراهی،وقتی هم برسی خونه که دیگه انرژی نداری بابچت بازی کنی،ولی متاسفانه کسی پیگیرنمیشه،بخاطرمسیرطولانی درحق فرزندانمان بی عدالتی میشه،کی پاسخگویه؟من مادربایدوقتی میرسم خونه بچم خواب باشه،وقتی هم صبح میزنم بیرون بازم خوابه،؟؟حق نداره آیا؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0
1
انشاا... در پایان خط۴ مترو مشهد منطقه شهرتوس و آرامگاه فردوسی هم به مترو متصل شود
Mehdi
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0
0
کاش کمی به ما گلبهاری ها هم اهمیت بدین که الان ۱۵ ساله قراره مترو بزنن خسته شدیم ازین مسیر طولانی
Mehdi
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0
1
کاش کمی به ما گلبهاری ها هم اهمیت بدین که الان ۱۵ ساله قراره مترو بزنن خسته شدیم ازین مسیر طولانی
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0
1
کاش یک سری هم به مناطق پایین شهر بزنن،ازجمله رسالت ،ببینن حرف دل مردم این منطقه چیه

همه جا این اختلاف طبقه ای وجوددارد ،وهرجا ک پول بیشتره،نگاه‌ها بیشتراونجاست،ولی این رسم انسانیت نیست
اسماعیلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
0
سلام عرض ادب خدمت شهردارمحترم مشهد مقدس، ساکنین مجتمع پرستو در حاشیه جاده شاندیز بعد ویرانی سکونت دارند هیچگونه امکانات رفاهی ،حتی آب شرب نداشته وندارن ،خواهشمندیم به این منطقه رسیدگی نمایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
0
اونجا خونه یکی از رئیس و روسا هست لابد که بهش می رسند حالا ترافیک میدون جهاد رو هیچ شهرداری نتوانست بر طرف کند این مهم تره اگر پیگیری کنید
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
0
0
سلام چرا خط مترو سیدی مشهد نزدیک به ده ساله شروع شده هیچ خبری نیست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->